ŚWIETLICA

   W świetlicy szkolnej organizowane są zajęcia teatralne, plastyczne, a także uczniowie z klas czwartych i piątych mają możliwość nauczyć się języka rosyjskiego.
Teatr w świetlicy to zabawa, przyjemność, pomysł na spędzenie wolnego czasu, jak również jest to sposób na pozbycie się kompleksów i poprawę własnej wartości. Zajęcia teatralne wychodzą naprzeciw naturalnej potrzebie ekspresji i wyrażania siebie. Pozwalają dzieciom wyzwolić się ze złych emocji i napięć poprzez ruch, śpiew i zabawę. Podobnie jak zajęcia teatralne, również i tworzenie prac plastycznych uaktywnia wyobraźnię oraz daje możliwość rozwijania własnych zainteresowań.
Mając na uwadze jak ważna jest w dzisiejszych czasach znajomość języków obcych, pragniemy zachęcić uczniów klas starszych, uczęszczających do świetlicy, do poszerzania takiej wiedzy o język rosyjski.
W ramach zajęć świetlicowych odbywają się także pogadanki, gry i zabawy edukacyjne, dające przykłady w jaki sposób możemy pomagać słabszym i co to znaczy być dobrym dla innych.

 

Plan pracy świetlicy 

Miesięczne plany pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2019/2020

( tematy, zadania i formy realizacji)

 

Wrzesień

 

  1. Nasze świetlicowe zasady. Poznajemy się wzajemnie.
  • Zabawy integrujące.  Otoczenie   szczególną   opieką nowych 
  • Utworzenie świetlicowych zasad. Wzajemna pomoc i kulturalne odnoszenie się do siebie.
  • Poznanie praw i obowiązków uczestnika świetlicy.
  • Zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy.
  1. Bezpieczeństwo w szkole, w domu i poza nim.
  • Pogadanka na temat bezpieczeństwa w szkole i na boisku. Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń wychowawcy.
  • Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po jezdni i chodniku.
  • Rozpoznawane znaków drogowych i ich rysowanie.
  • Kształtowanie bezpiecznego  zachowania  w  domu oraz  w  kontaktach z obcymi. Przypomnienie numerów alarmowych.
  1. Nasze wspólne zabawy i zainteresowania.
  • Rozmowa na   temat  wspólnych     Rozwijanie  umiejętności                 interpersonalnych w grupie.
  • Propozycje zabaw przedstawionych przez dzieci. Wzmacnianie przynależności do grupy świetlicowej.
  • Zabawy integrujące i gry zespołowe na boisku szkolnym.
  1. Dzień chłopaka w kolorach jesieni.
  • Propozycje  upominków na   Dzień  Chłopaka.  Podnoszenie kultury  w  relacjach

             między dziewczynkami a chłopcami.

  • Wykonywanie upominków dla chłopców przez dziewczynki.
  • Rozmowa  na temat  zmian zachodzących w  przyrodzie  jesienią. Uświadamianie

             potrzeby szanowania lasu i zachowania się w nim zgodnie z  ustalonymi

             zasadami.

  • Rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących.
  • Prace plastyczne na temat jesieni.

 

Październik

 

  1. Poznajemy nasze prawa i prawa innych.
  • Prezentacja Deklaracji Praw Dziecka.
  • Rozmowa na  temat praw  i  obowiązków  dziecka,  szanowania  praw innych, tolerancji i szacunku do innych osób.
  • Ilustrowanie wybranych praw dziecka.
  • Magiczne słowa – układanie krzyżówki.
  1. Święto naszych nauczycieli. Kto pracuje w szkole?
  • Rozmowa na temat pracy nauczycieli i innych osób pracujących w szkole.
  • Budowanie pozytywnych relacji nauczyciel – uczeń. Dostarczanie pozytywnych przeżyć związanych ze szkołą.
  • Wykonywanie upominków dla nauczycieli (laurki, origami – kwiatek).
  1. Barwy i smaki jesieni.
  • Rozmowa na  temat  roli jesieni  w życiu  człowieka,  wykorzystania jesiennych plonów.
  • Jesienna pogoda – babie lato, złota jesień, szaruga jesienna.
  • Prace plastyczne -,,Piękna polska jesień”, ,,Dary jesieni”.
  • Czytanie wierszy na temat jesieni.
  • Wykonanie gazetki ściennej na temat jesieni.
  1. Jesienią dbamy o zdrowie.
  • Kształtowanie nawyków higieny osobistej, dbania o otoczenie pracy i nauki.
  • Uprawianie sportu – bądźmy zdrowi i silni. Wyjaśnienie powiedzenia: ,,W zdrowym ciele – zdrowy duch „.
  • Szare dni późnej jesieni. Czytanie wierszy i opowiadań o jesieni. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy – ,,Tajemnice przyrody”.
  1. Polska to my – Święto Niepodległości.
  • Rozmowa na temat Święta Niepodległości z wykorzystaniem różnych materiałów. Kształtowanie uczuć patriotycznych. Rozbudzanie zainteresowań historią naszego narodu.
  • Wykonywanie chorągiewek i kotylionów z papieru i bibuły.

            Rysowanie i kolorowanie godła polskiego.     

 

Listopad

  1. Trzymaj się prosto.
  • Wiedza to podstawa – rozmowa o rodzajach wad postawy i profilaktyce.
  • Poszerzenie wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Propagowanie aktywnego stylu życia.
  • Zabawy słowotwórcze  –  tworzenie   nowych  wyrazów  z   podanych słów: gimnastyka, płaskostopie, kręgosłup, ćwiczenia..     
  1. Książka uczy, bawi i wzrusza.
  • Poszerzenie wiedzy na temat powstawania książki. Wdrażanie do poszanowania książek. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  • Moja ulubiona bajka, baśń – swobodne wypowiedzi dzieci.
  • Ilustrowanie ulubionej bajki, baśni i opowiadania.
  1. Nasze domowe zwierzęta.
  • Rozmowa na temat zwierząt domowych, z wykorzystaniem albumów i zdjęć.
  • Okazywanie właściwego stosunku do zwierząt. Podkreślenie odpowiedzialności za zwierzęta domowe i właściwej opieki nad nimi.
  • Poznajemy rasy psów i kotów.
  • Praca plastyczna ,,Moje ulubione zwierzątko”.
  1. Szanujemy uczucia – co zrobić gdy jestem zły?  
  • Pogadanka na temat uczuć, które przeżywamy.
  • Ćwiczenie umiejętności określania nastroju. Nazywanie uczuć dobrych i złych.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własną złością.

 

Grudzień

 

  1. Mikołajkowe tradycje – radość dla wszystkich.
  • Rozmowa na temat tradycji mikołajkowych i Św. Mikołaja. Kształtowanie postaw pro społecznych. Wskazywanie na wartości: dobro, dzielenie się z innymi.
  • Rysowanie Mikołaja i kolorowanie, wykonanie z rolki papieru, kolorowej bibuły i waty.
  • Wykonanie gazetki ściennej na temat mikołajek.
  1. Zapachniało choinką.
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych i sprawności manualnej. Zachęcanie do wykonywania świątecznych dekoracji.
  • Wykonywanie różnych ozdób świątecznych (bombek z kolorowego papieru, łańcuchów, gwiazdek).
  • Praca plastyczna ,,Moja choinka”.
  • Wykonanie gazetki ściennej związanej ze Świętami Bożego Narodzenia.
  1. Magia Świąt Bożego Narodzenia.
  • Rozmowa na temat tradycji bożonarodzeniowych w Polsce i innych krajach. Kształtowanie postawy przywiązania do tradycji.
  • Dekorowanie sali i projektowanie stroiku świątecznego.
  • Słuchanie i śpiewanie kolęd.
  • Oglądanie filmów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

 

Styczeń

 

  1. Z Nowym Rokiem.
  • Rozmowa na temat postanowień noworocznych.
  • Zapoznanie z wierszami ,,O dwunastu miesiącach” i ,,Dary Nowego Roku”.
  • Zapoznanie z przydatnością kalendarza i jego historią. Praktyczna nauka korzystania z kalendarza.
  1. Zimowe krajobrazy i obrazki.
  • Pogadanka na temat cech charakterystycznych zimy. Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku.
  • Czytanie wierszy i opowiadań o tematyce zimowej.
  • Wykonywanie prac plastycznych ,,Zimowy krajobraz”, ,,Zimowy las”.
  • Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę – ,,Tajemnice przyrody”.
  1. Karnawał – maseczki, czapeczki i kotyliony.
  • Rozmowa na temat zwyczajów związanych z karnawałem w Polsce i na świecie. 
  • Wykonanie maski karnawałowej wg szablonu i własnego pomysłu.
  • Wykonywanie kotylionów wg wzoru kolorowego papieru i bibuły.
  1. Dla babci i dziadka.
  • Zachęcanie do poznawania tradycji swojej rodziny i jej przodków.
  • Wdrażanie szacunku do osób starszych i wskazywanie potrzeby korzystania z ich doświadczeń.
  • Wykonywanie laurek i drobnych upominków. Układanie wierszowanych życzeń.
  • Wykonywanie prac plastycznych ,,Portret moich dziadków”.
  1. W świecie bajek i baśni.
  • Czytanie wybranych bajek i baśni polskich oraz innych narodów. Wyszukiwanie morału i odniesienie go do rzeczywistości.
  • Zachęcanie dzieci do czytania książek. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  • Kalambury zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem tytułów znanych dzieciom bajek i baśni.

Luty

 

  1. Bezpieczne ferie.
  • Rozmowa na temat bezpiecznych zabaw zimowych, sportów zimowych i różnych sposobów spędzania wolnego czasu.
  • Wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego wykorzystania czasu wolnego.
  • Prace plastyczne ,, Zabawy i sporty zimowe”.
  1. Z kulturą na ty.
  • Pogadanka na temat kultury osobistej w szkole i poza nią.
  • Poznanie wiersza J. Brzechwy ,, Kwoka”, omówienie tekstu.
  • Wyjaśnienie pojęć kultura, dobre wychowanie, savoir – vivre.
  • Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nim zachowań.
  • Czytanie opowiadań G. Kasdepke ,,Bon czy ton”.

 

 

Marzec

 

  1. Święto wszystkich pań.
  • Poznajemy sławne polskie kobiety.
  • Czytanie utworów literackich napisanych przez polskie pisarki i poetki.
  • Rozmowa na temat propozycji upominków dla kobiet dużych i małych.
  • Wykonywanie upominków.
  1. Czytamy legendy polskie.
  • Poznanie legend i podań własnego regionu oraz kraju.
  • Ilustrowanie wytworami plastycznymi poznanych legend i podań.
  • Aktywne słuchanie tematycznych bajek muzycznych.
  1. Witamy wiosnę.
  • Rozmowa na temat pierwszego dnia wiosny i Marzanny.
  • Wykonywanie witrażu z motywem wiosennym.
  • Czytanie opowiadań i wierszy o tematyce wiosennej.
  • Wiosenne budzenie się przyrody – ,,Tajemnice przyrody”.
  • Wykonywanie prac plastycznych – ,,Marzanna”, ,,Pierwsze wiosenne kwiaty”.
  1. Z nich możemy być dumni – galeria wielkich Polaków.
  • Rozmowa na temat ,,Co to znaczy być wielkim człowiekiem?”
  • Kształtowanie szacunku wobec sławnych ludzi.
  • Wzbogacenie wiedzy na temat życia wielkich Polaków.
  • Utrwalenie nazwisk sławnych Polek i Polaków.

 

Kwiecień

 

  1. Wiosenne witaminki na stole.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o zdrowie. Zachęcanie dzieci do spożywania owoców i warzyw w postaci surowej.
  • Wdrażanie do przestrzegania higieny przed spożyciem owoców i warzyw.
  • Owoce i warzywa – wydzieranka.
  • Zabawa ruchowa – ,, Sałatka owocowa”.
  1. Zbliża się Wielkanoc.
  • Rozmowa na temat tradycji wielkanocnych. Wzbogacenie słownictwa wokół pojęć: tradycja, pisanka, kraszanka itp.
  • Projektowanie pisanki z kolorowego papieru i kartki świątecznej.
  1. Uczę się lepiej rozumieć siebie i innych.
  • Kształtowanie umiejętności wykazywania zrozumienia dla siebie i innych. Rozwijanie sfery emocjonalnej dziecka – empatia.
  • Pogadanka na temat ,,Inny nie zawsze gorszy”. Kształtowanie szacunku i tolerancji do drugiej osoby, zrozumienia jej zachowania.
  • Bajki terapeutyczne. Tworzenie pozytywnych kontaktów społecznych.
  • Zabawy integrujące grupę pomagające wyrażać swoje uczucia.
  1. Światowy Dzień Ziemi – chrońmy nasza planetę.
  • Rozmowa na temat zagrożeń środowiska i zapobiegania jego dalszej degradacji. Segregacja śmieci.
  • Pogadanka – ,,Co możemy zrobić, aby ochronić środowisko”.
  • Wykonywanie pracy plastycznej ,,Chronimy naszą planetę”.
  • Układanie krzyżówek na temat środowiska.
  1. Nasze państwowe święta.
  • Zapoznanie z historią świąt majowych (Konstytucją 3 Maja, świętem flagi państwowej).
  • Kształtowanie postaw patriotycznych. Rozbudzanie dumy ze swojego narodu.
  • Rozmowa na temat wiersza ,,Witaj Trzeci Maj” i opowiadania ,,Krasicki na obiedzie czwartkowym”.

 

Maj

 

  1. Urok kwitnących łąk i sadów.
  • Przyroda wiosną – ,,Tajemnice przyrody”.
  • Uwrażliwienie na piękno przyrody wiosną. Okazywanie właściwego stosunku do otaczającej nas przyrody.
  • Wykonywanie prac plastycznych ,,Łąka pełna kwiatów”, ,,Kwitnące drzewa”.
  • Wykonywanie kwiatów na gazetkę ścienną.
  1. Otwieramy księgi historii – poznajemy nasze miasto.
  • Zapoznanie z historią Wrocławia, z jego ważnymi wydarzeniami i zabytkami.
  • Rozwijanie przywiązania do swojego miasta, rozwijanie patriotyzmu
  • Poznanie legend związanych z Wrocławiem i Dolnym Śląskiem.
  • Krasnale wrocławskie ,,Mój ulubiony” – praca plastyczna.
  1. Mama, tata i ja.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny.
  • Wdrażanie dzieciom uczuć wdzięczności i miłości wobec rodziców.
  • Wykonywanie pracy plastycznej ,,Moja rodzina – mama, tata i ja”.
  • Wykonywanie laurek dla mam z okazji ,,Dnia Matki” oraz drobnych upominków dla rodziców.
  1. Lubię ruch – sportowe potyczki.
  • Promowanie zdrowego, aktywnego stylu życia.
  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas różnego typu zabaw i zajęć.
  • Zachęcanie do wspólnej zabawy o charakterze sprawnościowo – czynnościowym.
  • Rozwijanie zainteresowań sportowych. Wyjaśnianie zasady ,,fair – pley”.
  • Konkursy sportowe drużynowe i indywidualne na boisku.
  • Wykonanie pracy plastycznej ,,Moja ulubiona dyscyplina sportowa”.

 

Czerwiec

 

  1. Dziecko – największy skarb.
  • Życie dzieci w różnych krajach i na różnych kontynentach. Próba odpowiedzi na pytanie: ,,Co łączy a co różni dzieci na całym świecie?”
  • Rozbudzanie poczucia własnej wartości. Nauka nazywania własnych marzeń.
  • Wdrażanie do refleksji nad przestrzeganiem praw dziecka innych narodowości.
  • Zapoznanie z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci – ,,Orderem Uśmiechu”. Projektowanie własnego orderu i nadawanie mu nazwy.
  • Śpiewanie piosenek lubianych przez dzieci.
  1. Palcem po mapie Polski.
  • Rodzaje map. Polska na mapie Europy.
  • Zapoznanie dzieci z krajobrazami Polski.
  • Zapoznanie dzieci w oparciu o mapę, atlas z większymi miastami i rzekami polskimi. Szukanie ciekawych miejsc do zwiedzania.
  • Praca plastyczna ,,Tu mi się podoba”.
  1. Poznajemy najciekawsze miejsca na świecie.
  • Zapoznanie dzieci z mapą świata. Poznanie kontynentów oraz ich atrakcji krajobrazowych i przyrodniczych.
  • Zapoznanie z wybranymi zwierzętami występującymi na poszczególnych kontynentach.
  1. Bezpieczne wakacje.
  • Rozmowa z dziećmi na temat  ich bezpieczeństwa w czasie wakacji. ,,Gdzie je spędzimy?”. Wspólne ustalanie wskazówek do obserwacji oraz haseł o ochronie środowiska.
  • Zapoznanie dzieci z możliwymi sytuacjami zagrażającymi w czasie wakacji.
  • Układanie przestróg na wakacje.
  • Kolorowanki na temat bezpiecznego zachowania się podczas wakacji.

Przypomnienie numerów alarmowych.

 

 

 

 

Brak możliwości komentowania